BALOOT

Spelregels

Baloot is een populair kaartspel dat vooral in Saoedi-Arabië en op het Arabisch schiereiland wordt gespeeld, vergelijkbaar met het Franse spel Belote.

DOEL: Haal trucs en tel de punten van de trucs op totdat een van de teams de 152 punten bereikt en het spel wint.
MAATERIAL: Skatspel van 32 kaarten (7 tot 10, boer, vrouw, koning, kont van alle 4 speelkaartkleuren)
AANTAL SPELERS: 4 Spelers

Instelling

Er zijn vier spelers in partnerschappen van twee teams. Er wordt een standaard kaartspel van 32 kaarten gebruikt, acht voor elke speler. Er zijn twee manieren om te spelen, "Judge's Suit (Hokom)" en "Sǔn". De rangorde van de pakken is:

SǓN:
Rangorde (hoog naar laag): Aas, 10, Koning, Koningin, Boer, 9,8,7.

HOKOM:
Rangorde kruis (hoog naar laag): Boer, 9, Aas, 10, Koning, Koningin, 8,7.
Rangorde Ruiten, Harten, Schoppen (hoog naar laag): Aas, 10, Koning, Koningin, Boer, 9,8,7

 

De twee leden van elk team zitten aan een tafel tegenover elkaar zodat geen van beide spelers de kaarten van de andere spelers kan zien.

De eerste deler wordt willekeurig gekozen en na elke ronde is de rechter deler aan de beurt. De kaarten worden geschud door de dealer en gesneden door de speler links van de dealer. De speler links van de dealer kan ofwel "go" zeggen zonder de kaarten te snijden, ze schudden (slechts één keer), de eerste kaart als publieke kaart nemen, de onderste drie kaarten aan een medespeler geven of ze voor zichzelf houden of de bovenste drie kaarten voor zichzelf nemen. Als de dealer een speler een kaart geeft die per ongeluk is omgedraaid, heeft de speler niet het recht deze te weigeren, tenzij het een aas is, in welk geval de schudbeurt opnieuw begint met dezelfde dealer.

De dealer heeft 32 kaarten; hij moet ze verdelen onder de andere spelers, te beginnen van rechts met elk drie kaarten, bijvoorbeeld 3 kaarten aan de rechter speler, 3 kaarten aan de voorste speler, enz.

Bieden

De dealer heeft nu de leiding. Hij roept "First", wat betekent dat de eerste ronde van het nemen van de publieke kaart, de spelers de publieke kaart "kopen", prioriteit gaat naar de speler rechts van de dealer, dan de voorste speler (teamgenoot) en dan de speler links, de persoon met de minste prioriteit om de kaart te nemen is de dealer. Spelers moeten "nee" zeggen als ze de kaart niet willen; dit gaat tegen de klok in.

Als iemand de kaart neemt, als (bijvoorbeeld) Hokom, heeft elke speler het recht om te weigeren en de kaart te nemen als Zon. Maar als de persoon de publieke kaart als Zon nam, dan kan alleen de persoon met de hogere prioriteit de kaart nemen.

"Ashkal", wordt gezegd als een speler de publieke kaart niet wil, maar wel voor zijn teamgenoot, gewoon om 3 kaarten te krijgen in plaats van 2. Opmerking: alleen de dealer en de speler links van de dealer hebben het recht om Ashkal te roepen. Als een speler Ashkal roept waar hij dat recht niet heeft, is de speler verplicht de publieke kaart als Zon te nemen. Als de kaart een aas was, heeft de speler niet het recht om Ashkal te roepen, als hij dat wel doet, wordt hij gedwongen deze als Zon te nemen.

Als een speler slechts nul kaarten heeft - 7, 8 of 9 van welke kleur dan ook, kan hij ervoor kiezen om iedereen te dwingen deze beurt op te geven zonder punten voor welk team dan ook (Kawesh/Saneen), waarbij hij de publieke kaart als Zon koopt en zijn kaarten open ligt (Als hij vindt dat hij een voordeel heeft mag hij de kaart nog steeds normaal kopen). In "Tweede" mag de speler echter niet vragen om deze beurt niet te nemen.

Als alle spelers ervoor kiezen om de kaart niet te nemen, dan roept de deler "Tweede", wat betekent dat er nog een kans is om de kaart te nemen. Neemt iemand de kaart als Zon, dan kan niemand anders de kaart boven hem kopen, ook al had hij een hogere prioriteit. Dat is een belangrijk voordeel van het kopen van Zon in de tweede ronde ten opzichte van de eerste; dat niemand anders hem van je kan afnemen, ook al hadden ze een hogere prioriteit. Dat recht verliezen ze door nee te zeggen in de tweede ronde. Maar als iemand hem neemt als Hokom, dan moet de Hokom iets anders zijn dan de kleur van de publieke kaart omdat hij op de tweede stand ligt. Andere spelers kunnen de kaart als Zon nemen. De speler die hem als Hokom neemt, heeft de mogelijkheid om te kiezen tussen drie kleuren voordat hij de twee kaarten die de dealer net heeft gegeven, oppakt. Of het is Zon als de speler de twee kaarten optilt voordat hij een kleur voor Hokom noemt. Er is geen "Ashkal" in de tweede ronde.

Nadat iemand de publieke kaart neemt. De deler gaat verder met het geven van andere kaarten aan de spelers, opnieuw beginnend naar rechts, tegen de klok in, 3 kaarten aan elk, maar 2 kaarten aan de speler die de publieke kaart heeft genomen.
 

Spelregels

De speler rechts van de Dealer begint de ronde. De spelers tegen de klok in moeten de kleur volgen als ze dat kunnen; een speler die geen kaarten van de geleide kleur heeft, mag een willekeurige kaart spelen. Of hij/zij moet een van de Juryleden kaarten spelen in het geval van Hokom rondes. Elke trick score moet worden toegevoegd aan de totale scores totdat een van de team de 152 punten bereikt en het spel wint. (zie sectie Scores hieronder)

In het geval van Hokom, als de eerste leidende kaart Hokom speelde, moeten de andere spelers de Hokom kaart gooien, als of voorbeeld de gespeelde kaart een Harten Koning was en de Hokom harten is, moet de volgende speler een kaart geven die groter is in waarde van de Koning.

Scoren

Zodra een ronde voorbij is, moet de score van elk team worden opgeteld bij de totale score .Elke kaart heeft een score rang als de volgende:

Opmerking: Het team dat de laatste slag haalt, telt altijd 10 bij hun score op voordat ze de rondescore berekenen.

In het geval van Sǔn rondes:

  • 7 Score = score + Nul
  • 8 Score = score + nul
  • 9 Score = score + nul
  • Boer score = score + 2
  • Koningin Score = score + 3
  • Koning Score = score + 4
  • 10 Score = score + 10
  • Reet Score = score + 11
  • Ronde score = score (tot de dichtstbijzijnde 10) dan delen over 10 dan x 2
  • Totale score = Ronde score + totale ronde scores

In het geval van Hokom rondes:

Normale kaarten

  • 7 Score = score + Nul
  • 8 Score = score + Nul
  • 9 Score = score + Nul
  • Boer Score = score + 2
  • Koningin Score = score + 3
  • Koning Score = score + 4
  • 10 Score = score + 10
  • Reet Score = score + 11

Troefkaarten

  • 7 Score = score + nul
  • 8 Score = score + nul
  • Koningin Score = score + 3
  • Koning Score = score + 4
  • 10 Score = score + 10
  • Reet Score = score + 11
  • 9 Score = score + 14
  • Boer Score = score + 20
  • Ronde score = score (naar dichtstbijzijnde 10) dan delen door 10 dan x 1
  • Totale score = Ronde score + totale ronde scores

SPELBONUSSEN:
Bonussen zijn gratis extra punten die één van de twee teams tijdens een Ronde kan verdienen. Bonussen worden ook wel Projecten genoemd. Projecten (behalve Baloot) worden altijd in de eerste beurt aangegeven en in de tweede beurt getoond.

Er zijn verschillende soorten bonussen in Baloot. De volgende lijst beschrijft ze elk vanaf het minimum.

Sira (Enkele regel):
Een speler die Sira declareert, betekent dat hij 3 seriekaarten heeft, volgens Globale kaartensortering (A,K,Q,J,10,9,8,7). bijvoorbeeld: Boer, Vrouw, Koning of 7,8,9 of andere 3 seriekaarten.
Bonus:
Ronde score = Ronde score + 4 (in Sǔn) of
Ronde score = Ronde score + 2 (in Hokom)

50:
Een speler die 50 aangeeft, betekent dat hij 4 seriekaarten heeft, volgens Globale kaartensortering.
Bonus:
Ronde score = Ronde score + 10 (in Sǔn) of
Ronde score = Ronde score + 5 (in Hokom)

100:
Een spelersverklaring 100, betekent één van de drie posities:

  1. De speler heeft vijf kaarten op een rij in dezelfde kleur, volgens Global cards sorting.
  2. De speler heeft vier boeren, vrouwen, koningen of tienen.
  3. De speler heeft vier azen. Dit is alleen in het geval van Hokom omdat in Sǔn rondes 4 azen 400 betekent.

Bonus:
Ronde score = Ronde score + 20 (in Sǔn) of
Ronde score = Ronde score + 10 (in Hokom)

400:
Een spelersverklaring 400, betekent dat hij 4 azen heeft. Dit is alleen in het geval van Sǔn, want in Hokom betekent 4 azen 100.
Bonus:
Ronde score = Ronde score + 40 (alleen in Sǔn)

Baloot:
Een spelersverklaring Baloot, betekent dat hij bijvoorbeeld de Koning en de Koningin kaarten van de Rechters kleur heeft:
De Rechters kaarten van de Hokom ronde zijn Klaveren en een speler heeft Koning en Koningin.
Bonus:
Ronde score = Ronde score + 2 (alleen in Hokom)

OPMERKINGEN:

  • Als twee spelers van verschillende teams, verschillende projecten hebben, kan alleen de speler met het hoogste project het project laten zien en er punten voor krijgen. 400 > 100 (serie) > 100 (4 of a kind) > 50 > Sira. Enige uitzondering is Baloot, die kan tellen.
  • Als spelers van verschillende teams een project van hetzelfde niveau hebben (bijv. twee Sira's) kan alleen degene met de hoogste kaart het project laten zien en er punten voor krijgen.
  • Baloot wordt niet in de eerste beurt aangegeven, Baloot wordt aangegeven als je de tweede kaart van het project speelt. (bijvoorbeeld: bij de eerste slag speelde je de koning van de rechterspak... twee slagen later ga je de koningin van de rechterspak spelen, voordat je die speelt zeg je "Bloot").
  • Als één (niet allebei) van de Baloot-kaarten in een ander project zit, kan de Baloot niet worden gedeclareerd. en als beide Baloot-kaarten in een "100"-project zitten, kan de Baloot niet worden gedeclareerd. Ze kunnen nog steeds worden aangegeven in "Sira" of "50".
  • In Dubbel, Drie en Vier worden Projecten X2, X3, X4 receptief berekend. (Zie "Meervoudige scores" hieronder.) (Behalve voor "Baloot", dat is altijd 2).
  • Als één speler van een team zijn project mag laten zien, geeft dat zijn teamgenoot het recht om ook zijn/haar project te laten zien. Daarom is het verstandig om, als er veel projecten worden aangegeven, te wachten tot iedereen zegt wat zijn hoogste kaart is, en dan te kijken of je je project mag laten zien of niet.
  • Als een speler een hoger project heeft dan de speler voor hem, maar vergeet het te laten zien, heeft de andere speler het recht zijn project te laten zien voordat hij zijn derde kaart speelt.
  • Geen enkele kaart kan in twee verschillende projecten zitten (behalve beide Balootkaarten in "Sira" of "50").

Meerdere scores & einde van de spel

Tijdens het noemen van de ronde door één van de teams, mag het andere team zwijgen of Dubbel zeggen (gesloten of open), Degene die de kaart heeft gekocht (en alleen hij/zij) mag verhogen naar Drievoud. Dan kan degene die Dubbel zei (en alleen hij/zij) verhogen naar Vier. Hier kan de koper verhogen door Gahwa te zeggen. (Zon kan alleen tot dubbel gaan, en alleen als slechts 1 team meer dan 100 punten heeft. Als beide teams boven of onder de 100 zitten, kan Zon niet verdubbeld worden).

Door Dubbel te zeggen, zal de competitie moeilijker worden, omdat de ronde scores twee keer zoveel zullen zijn als de normale ronde. Drie betekent 3 keer zoveel als de normale ronde en Vier betekent vier. Het belangrijkste doel van "Dubbel of Vier" zeggen is om de manier van spelen te veranderen en de punten te verhogen, want als het spel wordt verdubbeld (of meer) worden de punten niet verdeeld, het team met de meeste punten krijgt alles. Als je in "gesloten" "Dubbel of Vier" speelt, heeft degene die "Dubbel" of "Vier" zegt de mogelijkheid om de Hokom te vergrendelen of te openen. Als hij op slot zit, kunt u de gekeurde kleur niet gebruiken als eerste kaart in een slag, u kunt ze alleen gebruiken als u de kleur die de andere speler heeft gespeeld niet hebt, of geen andere kleur hebt om als eerste kaart in de slag te spelen. Anders kunt u "als het Drie of Gahwa is" elke kleur gebruiken die u wilt, zelfs als het de gekeurde kleur was.

De Gahwa-uitdaging beëindigt het hele spel in één keer voor de rondewinnaar.

 

Terug naar het overzicht

Contact form
Downloads