Spades

Spelregels

Spades is eind jaren dertig uitgevonden in het Midwesten van de Verenigde Staten en wordt vooral daar gespeeld. Het spel is afgeleid van whist en is nauw verwant aan bridge, pinochle en euchre. 

DOEL: Elke speler probeert te voorspellen hoeveel slagen hij zal krijgen en probeert ze te halen. De speler die precies zijn voorspelde slagen haalt, wint het spel.
MAATERIAL: Kaartspel van 52 kaarten (2 tot 10, boer, vrouw, koning, aas van alle 4 speelkaartkleuren)
AANTAL SPELERS: 4 Spelers

Instelling

Schoppen wordt gespeeld met vier spelers, waarbij steeds twee spelers (die tegenover elkaar zitten) een team vormen. Dus twee teams (Team 1 heet Team Goud, Team 2 Team Blauw) spelen tegen elkaar. Het spel wordt gespeeld met een conventionele hand van 52 kaarten (ruiten, harten, schoppen en klaveren; elk 2 tot azen), met schoppen als troefkleur. Allereerst gelden dezelfde regels als bij Skat. Dienen is verplicht en de spelers moeten hun kaartwaarde aangeven. Elke speler heeft dus 13 kaarten en nu komt het inschatten van de mogelijke slagen.

Ondanks de eenvoudige basisregels is Schoppen een diepgaand spel, want je kunt niet alleen vertrouwen op je eigen slagen, maar moet ook je medespelers en tegenstanders observeren om een bepaalde tendens te herkennen en het spel in een bepaalde richting te sturen.

Vier spelers zitten bij elkaar, versprongen in een hoek van 90 graden, waarbij de spelers die tegenover elkaar zitten altijd een team vormen. Team 1 wordt "Goud" genoemd, team 2 "Blauw". Een hand van 52 kaarten (eenvoudige rummy hand zonder joker) wordt gelijk verdeeld onder elke speler. Elke speler krijgt dus elk 13 kaarten. Net als bij Skat geldt het spel van de kleuren en dus de plicht om te dienen (ook wel het toegeven of tonen van de kleuren genoemd). Schoppen zijn altijd troef (d.w.z. de schoppen 2 is hoger dan de ruiten aas). De volgorde is: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, boer, vrouw, koning, aas. Schoppen mag alleen worden gespeeld als de door de eerste speler gegooide kleur niet meer beschikbaar is in zijn eigen hand. Ook mag de speler alleen schoppen als eerste kaart gooien als er al schoppen zijn gespeeld.

Bieden

Elke speler probeert de te behalen slagen zo nauwkeurig mogelijk aan te kondigen op basis van zijn hand: een goede hand levert veel slagen op, een zwakke hand weinig, bijvoorbeeld slechts één of zelfs geen (deze laatste wordt dan "nul" genoemd - net als bij Skat mag er na de aankondiging ervan geen slag worden gehaald). Als alle spelers hun slagen hebben aangekondigd, speelt de speler links van de deler de eerste kaart.

Spelregels

Nu proberen beide teams de aangekondigde slagen samen precies te halen. In de regel worden in totaal elf slagen aangekondigd, zodat er twee slagen overblijven (met 13 speelbare kaarten). Als bijvoorbeeld Team Goud samen zes slagen heeft aangekondigd (speler 1: twee slagen, speler 3: vier slagen), is het niet relevant wie deze zes slagen wint. Dus speler 1 kan vijf slagen hebben, maar speler 3 slechts één (in totaal weer zes). Als een team zijn slagen heeft, moet het beslissen of het "aflegt" (d.w.z. opzettelijk geen slagen meer neemt) of probeert de tegenstander te "breken", d.w.z. opzettelijk meer slagen neemt zodat de tegenstander zijn aangekondigde slagen niet krijgt (wat strafpunten oplevert - meer onder Punten). Als je 12 of zelfs 13 slagen hebt (wat zelden voorkomt bij ervaren spelers), probeer je altijd je tegenstander te breken (met 13 slagen is één slag meer genoeg voor de tegenstander om zijn slagen niet te krijgen).

Scoren

Puntensysteem:
De basiswaarde is altijd het aantal slagen × 10 gegeven door het team. Dit betekent: Als Team Goud samen zeven slagen heeft gegeven, krijgt dit team zeven slagen × 10 punten = 70 punten. Als er één steek meer is gemaakt dan aangekondigd, wordt een extra punt toegekend, maar ook direct een strafpunt (zie strafpunten/"zakken") voor deze "onnodige" extra steek (Team Goud heeft zeven steken aangekondigd, maar er acht gemaakt: zeven steken aangekondigd [70 punten], acht steken gemaakt [één steek extra = één punt] = 71 punten). Mocht Team Goud slechts zes steken (of minder) hebben gescoord met zeven aangekondigde steken, dan worden de "70 punten" beschouwd als een min, dat wil zeggen: -70 punten. Deze worden van de score afgetrokken (ook als er nog geen 70 punten tegoed is). Dus als Team Goud 30 punten had, worden er 70 punten afgetrokken, gelijk aan -40 punten. Een nul (zie "nul") wordt beloond met 100 gewonnen punten (als de speler geen slag heeft geslagen) of bestraft met -100 punten als hij wel een slag heeft geslagen (dubbele nul heeft een waarde van 200). Het eerste team dat 500 punten (of meer) scoort, wint (als beide teams meer dan 500 punten scoren, wint de hoogste score). Een team verliest als het -200 of minder punten heeft.

De Nul (of Dubbele Nul):
Schoppen is ook zeer interessant vanwege het "nulspel". Net als in Skat mag geen enkele truc worden genomen. Een nul met de schoppenaas is dus zinloos, want met deze kaart maak je altijd een slag. Een nul is geschikt als je "weinig" en kleine schoppen in je hand hebt en eventueel geen kleur, om je andere hoge kaarten kwijt te raken. Natuurlijk proberen de tegenstanders met kleine kaarten de nul van de tegenpartij te vernietigen. Maar het eigen team heeft een teamgenoot die zijn teamgenoot probeert te helpen en hoge kaarten speelt, omdat de "nul" meestal een hogere prioriteit moet hebben dan de slagen die de teamgenoot geeft (een nul telt 100). Als de andere speler bijvoorbeeld drie slagen heeft, maar zijn slagen niet krijgt, telt de mogelijke nul (100 min de 30 minpunten = 70 punten) toch voor het team. Als bijzonderheid is er ook de "dubbele nul" met een waarde van 200 punten. Deze wordt gespeeld als een nul, maar degene die hem speelt mag vooraf niet naar zijn kaarten kijken (dan zou alleen een normale nul mogelijk zijn). Deze "blinde" aanpak heeft meestal twee oorzaken: Ofwel is de stand hopeloos en probeert u in de buurt van uw tegenstander te komen, ofwel bent u de laatste die biedt en zijn er al veel slagen geboden, zodat uw hand weinig kans maakt op "veel" slagen. De dubbele nul is echter beperkt in percentage en wordt zelden met succes bekroond. Een verloren dubbele nul wordt gewaardeerd op -200 punten.

Strafpunten (Bags):
Overtollige steken betekenen een extra punt per steek, maar ook een strafpunt. De naam "zak" betekent dat deze overtollige steek in een soort "strafzak" wordt gestopt. Als een team 10 strafsteken heeft gemaakt, worden 100 punten in mindering gebracht. Zakken moeten niet worden onderschat. Meestal kunnen deze zakken het spel beslissen. Er worden meestal minder slagen gegeven (tien) en daarom zijn drie slagen altijd drie "zakken". Voorzichtig spelen betekent dus ook een grote kans op zakken en de daarbij behorende strafpunten.

Einde van de spel

De speler die precies zijn voorspelde slagen krijgt wint het spel.

Terug naar het overzicht

Contact form
Downloads