Truf

Spelregels

Het spel Truf is een Indonesisch kaartspel dat vooral in Indonesie en Maleisië wordt gespeeld.

DOEL: Neem zo weinig of zo veel mogelijk trucs.
MATERIAAL: Kaartspel van 52 kaarten (2 tot 10, boer, vrouw, koning, aas van alle 4 de speelkaartkleuren)
AANTAL SPELERS: 4 spelers

Instelling

De eerste deler kan worden gekozen volgens elke methode die de spelers verkiezen. Daarna deelt de speler met de laagste totale score...
(of cumulatieve score) deelt. De kaarten moeten één voor één en gesloten worden gedeeld tot elke speler 13 kaarten heeft. Als een speler een hand krijgt van ofwel alle numerieke of alle gesloten kaarten, worden alle kaarten weggegooid, opnieuw geschud en opnieuw gedeeld.

De deal gaat tussen de handen met de klok mee en tegen de klok in. Gewoonlijk gebeurt de eerste deal tegen de klok in, of naar rechts. Een volledig spel heeft 13 delen.

Bieden

Na de deal bieden de spelers allemaal tegelijk. Een bod wordt gedaan door een kaart uit de hand op tafel te leggen (face-down). De rang van de kaart is gelijk aan het aantal slagen dat de speler van plan is te maken. De rangen zijn als volgt:

  • Gezichtskaarten: geen slagen
  • Aas: 1 slag
  • 2-10: gezichtswaarde aantal slagen

Als alle kaarten zijn onthuld en iedereen klaar is met bieden, wordt de kleur van de hoogst geplaatste kaart (hoogste aantal te halen slagen) de troefkleur. Bij een gelijke stand worden de kleuren in de volgende volgorde gerangschikt, van hoog naar laag: schoppen, harten, ruiten, klaveren. De hoogst geplaatste kleur wordt troef bij gelijke stand.

Als de cumulatieve waarde van de biedingen (aantal slagen) groter is dan 13, wordt een hoofdaas gespeeld. In deze versie proberen de spelers zoveel mogelijk slagen te maken.

Als het totaal aantal geboden slagen minder dan 13 bedraagt, wordt een hoofdbawah gespeeld. De spelers proberen in deze versie geen slagen te maken.

Als de biedingen precies op 13 uitkomen, moet de speler die het hoogste bod heeft gedaan, kiezen of hij zijn bod met 1 verhoogt of met 1 verlaagt. Dus, als ze 5, 4, 3, 1 bieden, kan de speler die '5' heeft geboden kiezen om main atas of main bawah te spelen door zijn bod met 1 slag aan te passen. Alle andere biedingen worden overeenkomstig aangepast. Dus de biedingen 5, 4, 3, 1 veranderen bijvoorbeeld in 4, 3, 2, 0 in main bawah.

Dit kenmerk van het spel kan ertoe leiden dat 0 biedingen negatief worden, waarbij spelers negatief scoren, zelfs als ze geen slag pakken.
Bijvoorbeeld:

1 [bod] - 0 [aantal genomen slagen] = -1

U kunt de biedingen niet met meer dan 1 slag veranderen. Zodra de troefkleur en de spelwijze zijn bepaald, begint het spel.

Spelregels

De speler met het hoogste bod leidt de allereerste slag. Een slag wordt gewonnen door de hoogst geplaatste kaart van de kleur waarmee is begonnen te spelen, tenzij een troef wordt gespeeld, dan wint de hoogst geplaatste troef. De speler die een slag wint, leidt de volgende slag.

Indien mogelijk moeten de spelers de kleur volgen of een kaart spelen van de kleur waarmee is aangevoerd. Spelers die dat niet kunnen, mogen elke kaart uit hun hand spelen, ook een troefkaart.
Je mag geen slag leiden met een troefkaart, tenzij dat alles is wat je in je hand hebt. Nadat een troefkaart is gespeeld, mag elke kaart worden gespeeld.

Ter herinnering, troeven worden ALTIJD dicht gespeeld. Kaarten van de niet-troefkleuren worden naar boven gespeeld, zoals gebruikelijk in westerse versies van trucspellen. Zodra een slag is gedaan of elke speler één kaart heeft gespeeld, worden de troefkaarten onthuld en de winnaar bepaald.

Scoren

Als het spel is afgelopen, tellen de spelers het aantal slagen dat ze hebben gehaald en vergelijken dat met hun bod. Er zijn verschillende methoden van scoren, allemaal legitiem.

Eerste methode:
Als je een hoofdbawah speelt... (minder dan 13)

  • Spelers die minder slagen halen dan geboden scoren + het verschil van de slagen die ze gehaald hebben en het aantal dat ze geboden hebben.
  • Spelers die MEER slagen halen dan geboden scoren - het verschil van de slagen die ze halen en het aantal dat ze bieden.
  • Spelers die het EXACTE aantal slagen halen scoren 0.

Bij het spelen van een main atas... (meer dan 13)

  • Spelers die meer slagen halen dan ze geboden hebben, scoren + het verschil tussen het aantal slagen dat ze gehaald hebben en het aantal dat ze geboden hebben.
  • Spelers die minder slagen halen dan ze bieden, scoren - het verschil tussen het aantal slagen dat ze halen en het bedrag dat ze bieden.
  • Spelers die precies zoveel slagen maken als ze geboden hebben, scoren 0.

Methode 2:
Deze methode is bijna identiek aan methode één, maar als een speler (in hoofdbawah) 0 biedt en geen slagen haalt, scoort hij +5 punten in plaats van 0 punten. Dit geldt ook voor biedingen die ooit '1' waren en gereduceerd zijn tot '0'. Dit geldt echter niet voor biedingen die op dezelfde manier negatief zijn gemaakt.

Methode drie:
Ook vergelijkbaar met methode één, verschilt methode drie in die zin dat de positieve score wordt verhoogd met een vermenigvuldigingsfactor. De vermenigvuldigingsfactor kan bijvoorbeeld 2 zijn. In een hoofdspel bawah heeft een speler met een bod van 4 0 slagen, dus 8 gescoord.

Deze methode kan ook gecombineerd worden met methode twee.

Einde van de spel

De speler met de meeste of minste slagen (afhankelijk van wat voor het spel is afgesproken en welke variant is gespeeld) wint het spel. 

Terug naar het overzicht

Contact form
Downloads