Autovrije berm

Als we denken aan concepten voor meer duurzame en leefbare steden, denken we aan een mix van historische en moderne, open en functionele architectuur, we denken aan veel groen en ruimte voor publieke ontmoetingen. Er rijden elektrische voertuigen en veel fietsen. Aan de andere kant willen we niet dat gebieden worden geblokkeerd door parkeerplaatsen, of dat nu langs de weg is of in parkeergarages. Stel je eens voor hoeveel bruikbare ruimte er zou ontstaan als grote delen van het stilstaande verkeer uit het stadsbeeld zouden worden verwijderd.

Dit is precies wat er gebeurt in de historische grachtengordel van het centrum van Amsterdam. 270 parkeerplaatsen zijn ondergronds verplaatst. Een volledig geautomatiseerd parkeersysteem van Lödige Industries maakt hetmogelijk om dit aantal op vijf verdiepingen ruimtebesparend onder te brengen - in een tussenruimte onder het straatoppervlak en boven het ondergrondse station. E-voertuigen worden hier opgeladen. Bewoners gaan gewoon naar een van de drie glazen cabines die onopvallend in de omgeving zijn geïntegreerd om hun voertuig automatisch te laten parkeren.

Dit wordt mogelijk gemaakt door RESPACE, een volledig geautomatiseerd parkeersysteem van Lödige Industries dat meer, grotere en zwaardere auto's parkeert in een kleinere ruimte dan elke andere oplossing. Auto's worden geparkeerd op pallets die naar elke gewenste positie in het systeem kunnen worden verplaatst - als een schuifpuzzel. Deze kunnen zeer flexibel worden geplaatst en dus worden aangepast aan zelfs de meest veeleisende lay-outs.

In Aarhus, Denemarken, droeg een ander parkeersysteem van Lödige Industries bij aan de transformatie van de binnenhaven van een industrieel gebied in een levendig stedelijk gebied. Het resultaat is het grootste geautomatiseerde parkeersysteem in Europa. In de ondergrondse parkeergarage van DOKK1, het bekroonde gebouw ontworpen door het internationale architectenbureau Schmidt Hammer Lassen, dat onderdak biedt aan de grootste bibliotheek van Scandinavië, een café, gemeenschapsruimten en nog veel meer, biedt het parkeerruimte voor bijna 1000 auto's.

Om een betrouwbaar en snel parkeerproces van deze omvang te garanderen, gebruikt DOKK1 transferia en vlakke transportrobots in plaats van pallets, die de voertuigen voorzichtig aan de banden optillen en door het systeem verplaatsen. Met de CUBILE-technologie kunnen zelfs grotere systemen efficiënt worden bediend. Op deze manier kunnen hele stadswijken van parkeerruimte worden voorzien. De lokale bundeling van parkeerplaatsen, bijvoorbeeld voor autodeeldiensten in buurtgarages, gecombineerd met aansluitingen op het lokale openbaar vervoer, maakt het mogelijk om de behoefte aan individuele mobiliteit te verzoenen met de vereisten van een duurzame stad.

 

Lees meer over geautomatiseerde parkeeroplossingen

Gebruik de productzoeker om de juiste parkeeroplossing voor u te vinden

Contact form
Downloads