Lödige Industries voltooit grootste volautomatische garage van Nederland

Warburg/Amsterdam, 30 augustus 2023 - Na tweeënhalf jaar bouwen en testen wordt op 29 augustus in de Amsterdamse grachtengordel de grootste ondergrondse volautomatsiche parkeergarage van Nederland in gebruik genomen. 270 voertuigen kunnen worden geparkeerd in een betonnen bak tussen de Vijzelgracht en het metrostation Vijzelgracht. De parkeergarage zorgt voor minder auto’s op straat in het op de UNESCO-werelderfgoedgebied en vergroot de zo leefbaarheid in de buurt. Het project is uitgevoerd door Lödige Industries in opdracht van de gemeente Amsterdam en maakt deel uit van haar 'Agenda Amsterdam Autoluw', een langetermijnbeleid met als algemeen uitgangspunt minder auto's in de stad. Een van de pijlers is het creëren en benutten van ruimte voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer, groen en ruimte om te spelen en te recreëren. Het is het 34e geautomatiseerde parkeersysteem in Nederland dat wordt geïnstalleerd door het bedrijf dat systemen heeft geïnstalleerd in heel Europa, Australië en Noord-Amerika.

De ondergrondse parkeerplekken vervangen  gedeeltelijk de parkeerplekken op straat. Bewoners uit nabijgelegen buurten mogen gebruikmaken van de garage. Voertuigen die toegang hebben staan geregistreerd in de database van de gemeente Amsterdam en worden ter plekke door het systeem geïdentificeerd via kentekenherkenning. De bestuurder parkeert het voertuig in een van de drie moderne lifthuizen, ontworpen door de Nederlandse architect Angie Abbink van Abbink X Co,. De lifthuizen zijn op straat de enige zichtbare elementen van de parkeergarage. Het transparante ontwerp van de lifthuizen vermindert de visuele impact op de Amsterdamse grachtengordel.

In de garage kunnen voertuigen tot 5 meter lang, 2,10 meter hoog en met een maximumgewicht van 3200 kilo worden geparkeerd. Het systeem is dus geschikt voor bijna alle modellen, inclusief kleine busjes. Het systeem kan tot 56 elektrische voertuigen opladen, met een optie om in de toekomst meer voertuigen op te laden. Een betaalsysteem voor elektrisch laden wordt in de loop van 2024 geïmplementeerd.

De betonnen bak waarin het parkeersysteem is geïnstalleerd, is ongeveer 16 meter hoog, 15 meter breed en 120 meter lang. De voertuigen worden geparkeerd op vijf niveaus. Voor dit parkeersysteem heeft Lödige Industries een unieke combinatie van bewezen parkeertechnologieën toegepast. Door gebruik te maken van de extreem snelle horizontale transfervoertuigen van de CUBILE-technologie en de ruimtebesparende RESPACE-technologie op pallets is het mogelijk om zowel de snelheid als de parkeerdichtheid te bereiken die voor dit specifieke project vereist zijn.

Om in deze buurt geparkeerde auto’s bovengronds te verplaatsen naar onder de grond en zo het aantal voertuigen op straat te verminderen, was een geautomatiseerd parkeersysteem de enige optie volgens de opdrachtgever, de gemeente Amsterdam. Na een Europese aanbesteding werd de opdracht gegund aan Lödige industries. Het bedrijf had de beste technische oplossing voor het optimaal gebruikmaken van de beschikbare ruimte en tegelijkertijd te zorgen voor snelle parkeerprocessen, aldus de Gemeente Amsterdam.

De daadwerkelijke installatie van de hele faciliteit, inclusief alle systemen, nam ongeveer een jaar in beslag. Om de impact op de buurt en omwonenden tijdens dit proces te minimaliseren, werd een goed gepland logistiek plan toegepast. Al het staal en andere apparatuur werden geleverd door in totaal 400 vrachtwagens, waarbij slechts één vrachtwagen per keer werd gelost. Met behulp van een lift werden de onderdelen via een luik in de betonnen bak gelost en  vervolgens ondergronds gemonteerd.

" Met het project Vijzelgrachtgarage passen we onze RESPACE-parkeertechnologie voor het eerst toe op een groot openbaar systeem. Met een uniek ontwerp en unieke technologie, heeft dit project de potentie om een voorbeeldproject te worden voor gemeenten over heel de wereld die op zoek zijn naar oplossingen voor geparkeerde voertuigen en leefbare steden," zegt Arthur van Brink, directeur Lödige Benelux B.V. Hij voegt toe: "Ondanks onze ervaring met automatische parkeersystemen was het project bijzonder uitdagend op het gebied van planning en installatie. Met onze ervaren ingenieurs zijn we erin geslaagd een systeem te ontwikkelen dat volledig voldoet aan alle eisen van de gemeente Amsterdam en aan de speciale omstandigheden ter plaatse".

Na de montage en inbedrijfstelling vond vanaf november 2022 een uitgebreide testfase plaats. Elk onderdeel van het parkeersysteem werd intensief gecontroleerd, eerst afzonderlijk en daarna in combinatie. In de lente van dit jaar begonnen de laatste tests met voertuigen om vanaf de oplevering een betrouwbare werking te garanderen. Tijdens deze tests, maar ook in de toekomst, zal het systeem permanent worden gecontroleerd. Lödige Industries heeft een servicecontract voor 15 jaar afgesloten voor de parkeergarage.

In het wereldwijde customer care center van Lödige Industries in Duitsland wordt het systeem nauwlettend in de gaten gehouden om eventuele onregelmatigheden op te sporen voordat ze een probleem worden. In het geval van een incident kunnen servicetechnici snel assisteren. Daarnaast worden er regelmatig onderhoudswerkzaamheden aan het systeem uitgevoerd om een continue en veilige werking te garanderen. "Ik ben vooral blij dat we ook in de toekomst als onderdeel van het onderhoudscontract aan het project verbonden blijven en ervoor blijven zorgen dat voertuigen ook op de lange termijn snel en veilig in de Vijzelgrachtgarage worden geparkeerd," voegt Van Brink toe.

 

Meer over het parkeersysteem aan de Vijzelgracht

Meer over Parkeersystemen

Er kunnen voertuigen tot 5 meter lang, 2,10 meter hoog en met een maximumgewicht van 3,2 ton worden geparkeerd.
Er kunnen voertuigen tot 5 meter lang, 2,10 meter hoog en met een maximumgewicht van 3,2 ton worden geparkeerd.
Er zijn drie moderne entreehutten beschikbaar voor het parkeren of aanvragen van een voertuig.
Er zijn drie moderne entreehutten beschikbaar voor het parkeren of aanvragen van een voertuig.
Door gebruik te maken van snelle horizontale transfervoertuigen van de CUBILE-technologie en de ruimtebesparende RESPACE-technologie op pallets is het mogelijk om zowel de snelheid als de parkeerdichtheid te bereiken die voor dit project vereist zijn.
Door gebruik te maken van snelle horizontale transfervoertuigen van de CUBILE-technologie en de ruimtebesparende RESPACE-technologie op pallets is het mogelijk om zowel de snelheid als de parkeerdichtheid te bereiken die voor dit project vereist zijn.
270 voertuigen kunnen automatisch worden geparkeerd in een kelder tussen de Vijzelgracht en de metro eronder.
270 voertuigen kunnen automatisch worden geparkeerd in een kelder tussen de Vijzelgracht en de metro eronder.
Contact form
Downloads