BLACK WIDOW

Spelregels

Black Widow is een Amerikaans kaartspel van de groep Hearts. Het ontstond in het begin van de 20e eeuw als een uitwerking van Hearts en heette aanvankelijk ook Discard Hearts. Het is genoemd naar de hoogste strafkaart, de schoppenvrouw. 

Het spel wordt in Amerika vaak Hearts genoemd, hoewel dat de juiste naam is voor het basisspel, waarbij alleen de kaarten van de hartenkaart strafpunten opleveren. Het is bekend onder verschillende andere namen, waaronder American Hearts, Black Lady , Black Lady Hearts, Hearts, en Slippery Anne. In Australië staat het bekend als Rickety Kate. Het wordt soms ten onrechte Black Maria genoemd, wat echter de Britse variant van Hearts is, gespeeld met extra strafkaarten. Het spel wordt over de hele wereld gespeeld.

DOEL: Het doel van Black Widow is te voorkomen dat je hartenkaarten of de schoppenvrouw vangt.
MAATERIAL: Kaartspel van 52 kaarten (2 tot 10, boer, vrouw, koning, aas van alle 4 speelkaartkleuren)
AANTAL SPELERS: 3-6 Spelers

Instelling

De kaarten worden met de klok mee één voor één uitgedeeld totdat elke kaart is uitgedeeld. Elke speler moet 13 kaarten hebben om te beginnen.

Passen:
Een van de dingen die dit spel zo uniek maken is de mogelijkheid om je hand (en die van je tegenstander) "aan te passen" door een paar kaarten door te geven voor het begin van het spel. Zodra alle kaarten gedeeld zijn, kiest elke speler 3 kaarten om aan een van zijn tegenstanders door te geven (dat mogen alle 3 kaarten zijn). De volgorde van passen is als volgt: bij de eerste deal geeft elke speler 3 kaarten door naar links. Bij de tweede deal geeft elke speler 3 kaarten door naar rechts. Bij de derde deal geeft elke speler 3 kaarten door aan de speler die tegenover hem zit. Bij de vierde deal houden de spelers hun kaarten vast en geven ze niets door. De volgorde van passen begint dan opnieuw voor de volgende delen.

Spelregels

Het spel begint met de speler die de klaveren 2 in zijn hand heeft en deze open op tafel legt. Het spel gaat dan naar links en elke speler speelt een kaart uit zijn hand. De spelers moeten de kleur volgen, tenzij ze die bepaalde kleur niet meer hebben (of "leeg" zijn), in welk geval ze mogen spelen wat ze willen. De uitzondering op deze regel is dat bij de eerste slag geen "punt"-kaarten mogen worden gespeeld (zie "puntentelling" hieronder voor de puntkaarten). Wanneer elke speler een kaart heeft gespeeld, wint de speler die de hoogste kaart heeft gespeeld van de kleur die werd geleid, de slag.

Het spel gaat op deze manier verder, waarbij de winnaar van elke slag de volgende slag begint, maar een speler mag een slag niet beginnen met het spelen van een harten, totdat de harten zijn gespeeld (of "gebroken") in een andere slag (wat betekent dat een speler geen enkele kaart had van de kleur die werd geleid en in plaats daarvan een hartenkaart heeft gespeeld). Het spel gaat door tot alle kaarten zijn gespeeld.

Scoren

Als de hand voorbij is en alle slagen zijn gewonnen, krijgen de spelers 1 punt voor elke harten die ze hebben genomen, en nog eens 13 punten als ze toevallig de schoppenvrouw hebben genomen. Verheug je echter niet op je punten, want in tegenstelling tot andere trucspellen is het nemen van punten bij Harten slecht. Net als bij golf gaat het erom uw score zo laag mogelijk te houden.

Op de maan schieten: Dit is de regel die de zaken echt spannend maakt. Punten zijn slecht, ja... tenzij je erin slaagt ze allemaal te pakken. Als een speler aan het eind van een hand alle 26 punten heeft weten te pakken (13 harten en de schoppenvrouw), krijgt die speler geen 26 punten. In plaats daarvan krijgen alle andere spelers 26 punten (in sommige varianten kan de speler die "op de maan schoot" ervoor kiezen om 26 punten van zijn eigen score af te trekken).

Einde van de spel

Het spel is afgelopen wanneer één of meer spelers genoeg punten hebben verzameld om boven de 100 te komen. Op dat moment wordt de speler met de laagste score uitgeroepen tot winnaar. In het geval dat 2 of meer spelers gelijk staan voor de laagste score, is het spel gelijkspel. Bij sommige varianten mag een speler punten van zijn score aftrekken als hij precies de 100 punten haalt (meestal trekt hij er 50 af, of zet zijn score zelfs op 0).

Terug naar het overzicht

Contact form
Downloads