DOU DIZHU

Spelregels

Dou dizhu is een kaartspel uit het genre van wedden en gokken. Het is een van de populairste kaartspelen die in China worden gespeeld.

DOEL: Het doel van het spel is om zo snel mogelijk al je kaarten af te leggen.
MATERIAAL: Kaartspel van 52 kaarten (2 tot 10, boer, vrouw, koning, aas van alle 4 de speelkaartkleuren) + 2 jokers
AANTAL SPELERS: 3 spelers

Instelling

Elke speler krijgt 17 kaarten, de overige drie kaarten worden open op tafel gelegd.

De kleuren van de kaarten hebben geen betekenis en ze worden gerangschikt volgens hun waarde. Gekleurde Joker, Zwart/Witte Joker, 2, Aas, Koning, Koningin, Boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3.

Bieden

Vervolgens wordt op dezelfde manier geboden als bij Skat, maar er zijn slechts drie biedingen mogelijk: 1, 2 en 3, die ook de inzet bepalen. De spelers hoeven niet te bieden; wie echter speler wil zijn, moet eerdere biedingen overbieden. De hoogste bieder speelt dan alleen ("de leenheer"), de andere twee spelers spelen tegen hem in een team. De speler onthult de drie kaarten op tafel en neemt ze in zijn hand.

Spelregels

De spelers spelen om beurten kaarten uit. De speler (leenheer) mag als eerste één of meer kaarten (combinaties) leggen (zie hieronder). Daarna is het de beurt aan de tegenstander die rechts van de speler zit. De tegenstander mag ofwel passen ofwel hetzelfde aantal kaarten van dezelfde categorie maar met een hogere waarde spelen bovenop de tot nu toe gespeelde kaarten. Wie de hoogste waarde heeft gespeeld als alle andere spelers hebben gepast, wint de slag en mag opnieuw uitkomen.

Combinaties:

  • Enkele kaart: Het spelen van slechts één kaart
  • Straat: 5 of meer kaarten op een rij
  • Pair: twee gelijke kaarten
  • Street of pairs: 3 of meer opeenvolgende paren
  • Triplet: drie gelijke kaarten
  • Straat van tripletten: 2 of meer opeenvolgende tripletten
  • Triplet + single card: drie gelijke kaarten met een willekeurige single card
  • Full House: een triplet en een paar
  • Bom: vier gelijke kaarten
  • Quadruplet + enkele kaart: vier gelijke kaarten met een enkele kaart
  • Quadruplet + twee enkele kaarten: vier gelijke kaarten met twee enkele kaarten
  • Vierling + paar: vier gelijke kaarten met een paar
  • Vierling + twee paren: vier gelijke kaarten met twee paren

Uitzonderingen: Elke four of a kind (zonder kicker) kan op elke combinatie (bom) worden gelegd en kan alleen worden verslagen door een hogere bom.

Beide jokers samen vormen de hoogste bom (en mogen ook altijd gespeeld worden).

Scoren

Je kunt scoren door trucs te winnen.

Truc winnen:
De truc is pas afgelopen als geen enkele speler meer kaarten kan of wil spelen.
Met uitzondering van bommen mag alleen hetzelfde aantal kaarten van dezelfde categorie worden gespeeld, bijvoorbeeld 8-9-10-B-D op 3-4-5-6-7, maar niet 4-5-6-7-8-9 op dezelfde straat.
De waarden van de kickers zijn nooit relevant, maar hun aanwezigheid wel: als bijvoorbeeld een three of a kind met een paar wordt gespeeld, moet je overgaan met een hogere three of a kind en een paar.
De kicker kan niet dezelfde waarde hebben als de basiskaarten. De 2 kan niet worden gebruikt als onderdeel van een straight.

Einde van de spel

De eerste speler die alle kaarten heeft afgelegd, wint. Als dit de kapitalist is, krijgt hij een uitbetaling (geld, fiches, punten) van beide tegenstanders. Is het een van de tegenstanders, dan krijgen beide tegenstanders de uitbetaling.

De uitbetaling wordt berekend volgens het bod op het moment van het bieden. Voor elke gespeelde bom wordt de waarde verdubbeld; als een speler nog alle kaarten heeft, wordt de waarde ook verdubbeld.

Terug naar het overzicht

Contact form
Downloads