KOUT BO SETAH

Spelregels

Kout Bo is een traditioneel kaartspel uit Koeweit dat overal in de Golfregio wordt gespeeld. Het lijkt op het pokerspel en wordt ook wel het Midden-Oosten pokerspel genoemd.

DOEL: Het doel van het spel is om het aantal slagen te winnen dat je eerder hebt geboden.
MAATERIAL: Kaartspel van 54 kaarten (2 tot 10, boer, vrouw, koning, aas van alle 4 de speelkaartkleuren en 2 jokers)
AANTAL SPELERS: 6 Spelers

Instelling

Kout Bo is ontworpen voor zes spelers in twee partnerships van elk drie spelers. Het spel wordt gespeeld met een standaard kaartspel van 52 kaarten en twee Jokers. De twee Jokers moeten van elkaar te onderscheiden zijn, omdat de Jokers ook een relatieve rangorde hebben. De meeste kaartspellen zijn verpakt met twee Jokers, één in kleur (of rood) en één niet gekleurd (zwart en wit). Als ze niet zo te onderscheiden zijn, moeten de Jokers zo gemarkeerd worden dat de ene de hogere Joker is en de andere de lagere. De rangorde van de kaarten zoals gebruikt in het spel Kout Bo is als volgt (van hoog naar laag): Kleur Joker, Zwarte en Witte Joker, Aas, Koning, Koningin, Boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2. De enige uitzondering op deze regel is dat de Aas van de aangewezen troefkleur tijdens een hand wordt beschouwd als de tweede hoogste kaart in het spel tijdens die hand en elke andere kaart in het spel zal verslaan behalve de volle Joker.

Als de partnerschappen nog niet vooraf zijn vastgesteld, kunnen ze op verschillende manieren worden geselecteerd, waarbij meestal een loting voor hoge kaarten wordt gebruikt. Zodra de partnerships zijn bepaald, moeten de spelers zo aan tafel zitten dat een lid van de tegenpartij zich aan beide zijden bevindt (rechts en links van hem). Een andere loting voor hoge kaarten kan ook worden gebruikt om de eerste deler voor het spel te bepalen. Na elke hand draait de rol van dealer tegen de klok in rond de tafel.

Zodra de dealer is bepaald, moet deze speler het kaartspel grondig schudden en het aan de speler links van hem aanbieden om te snijden. Na de cut begint hij de kaarten in tegenwijzerzin rond de tafel te delen, te beginnen met de speler rechts van hem. Hij deelt de kaarten, één voor één omgekeerd, rond de tafel tot elke speler in totaal negen kaarten heeft die de handen vormen.

Bieden

Nadat de kaarten zijn gedeeld, neemt elke speler zijn hand op en volgt een biedronde. De speler direct rechts van de huidige dealer heeft de eerste mogelijkheid om te bieden, waarbij de biedingen tegen de klok in rond de tafel gaan. Het laagste toegestane bod is vijf (Bab) en het hoogste is negen (Bawan). Het bod van een speler is het aantal slagen dat zijn team zal proberen te winnen tijdens de hand. Een speler is nooit verplicht te bieden en mag passen in plaats van te bieden. Elke speler heeft precies één kans om te bieden. Om als een geldig bod te worden beschouwd, moet het bod van een speler hoger zijn dan elk eerder bod in deze hand.

Als de eerste vijf spelers allemaal passen, moet de laatste speler (de dealer) een bod van minstens vijf doen. Als dit laatste, vereiste bod, voor het minimum van vijf is, wordt dit Malzom genoemd.

De hoogste bieder tijdens de hand wordt de maker genoemd en geeft één van de vier kleuren (schoppen, harten, klaveren of ruiten) aan als troefkleur voor de hand (de zogenaamde Hokm-kleur).

Spelregels

Na het aangeven van de troefkleur speelt deze speler een kaart naar keuze uit zijn hand om de eerste slag te beginnen.  De hoogste bieder en zijn team worden het Hokm-team genoemd.

Het spelen, bieden en delen gebeurt in Kout Bo tegen de klok in. Na de lead voegt elke andere speler, tegen de klok in, een kaart uit zijn hand toe aan diezelfde trick. Als een speler een kaart heeft van de kleur die oorspronkelijk in de slag is gebracht, moet hij die spelen. Heeft hij die echter niet, dan mag hij elke kaart uit zijn hand spelen, ook een kaart van de troefkleur. Hoewel er bepaalde beperkingen zijn voor het spelen van een Joker om een slag te leiden, zijn er normaal gesproken geen beperkingen voor het spelen van een Joker bij een bestaande slag.

De Jokers mogen normaal gesproken niet naar een slag worden geleid, behalve in één van de volgende specifieke omstandigheden:

De leider van die kaart is lid van een team dat acht of negen heeft geboden op deze hand, en het bod was het hoogste bod voor de hand. Als het hoogste bod van zijn team een acht was, mag hij leiden met de kleur Joker, en als het hoogste bod van zijn team een negen was, mag hij leiden met een van beide Jokers.

Als tijdens deze hand de Aas, Koning, Koningin en Boer van de troef al door deze of andere spelers zijn gespeeld.

Als een Joker aldus naar een slag wordt geleid, wordt hij als troefkaart beschouwd en moeten alle andere spelers een kaart van de troefkleur spelen, indien mogelijk. Wordt echter een Joker geleid en aan de voorwaarden voor het leiden ervan is niet voldaan, dan kan de Joker de hand nooit winnen en mag de volgende speler op zijn beurt een kaart uit zijn hand spelen. De kleur van deze tweede kaart die bij die slag wordt gespeeld, bepaalt de kleur waarvoor die slag moet worden gespeeld.

Zodra elke speler een kaart in de slag heeft gespeeld, wordt deze onderzocht om de winnaar van de slag te bepalen. De hoogste kaart van de troefkleur (inclusief de jokers) die in de slag wordt gespeeld, wint de slag. Als de slag geen kaarten van de troefkleur bevat, wordt de slag gewonnen door de hoogste kaart van de kleur die oorspronkelijk bij de slag werd gespeeld. De winnaar van elke slag leidt de eerste kaart naar de volgende slag.

Scoren

Nadat alle negen slagen zijn gespeeld en gewonnen, controleert het Hokm-team of ze ten minste het aantal slagen als geboden hebben kunnen winnen. De volgende tabel toont het aantal punten dat het team wint als het erin slaagt minstens het aantal geboden slagen te winnen en het aantal punten dat het verliest als het er niet in slaagt minstens het aantal geboden slagen te winnen:

  Bieding Punten gewonnen door het team als het bod is uitgebracht Punten verdiend door de tegenstander als het bod niet wordt uitgebracht
Malzolm  (5)  5 5
Bab  (5)    5      10
Zes     6 12
Zeven    14
Acht      16
Bawan (9)  36  18

Einde van de spel

Het spel wordt gewonnen onder één van de drie voorwaarden:

  1. Als Bawan wordt geboden en gemaakt door een team bij de eerste hand, wordt dat team automatisch tot winnaar van het spel uitgeroepen.
  2. Eén team bereikt een opgetelde score van 51 of meer en het andere team heeft nog een totale opgetelde score van 0, dan wordt het scorende team tot winnaar uitgeroepen.
  3. Eén team bereikt een opgetelde score van 101 of meer punten, dit team wordt uitgeroepen tot winnaar van het spel.

 

Terug naar het overzicht

Contact form
Downloads