RUMMY

Spelregels

Bij het spel Rommé is het niet helemaal duidelijk waar de oorsprong ligt. Hetzij in China, hetzij in Mexico. Het spel kan afgeleid zijn van zowel een Mexicaans als een Chinees spel. Tegenwoordig wordt het over de hele wereld gespeeld.

DOEL: Het doel van het spel is om als eerste al je kaarten uit te spelen.

MAATERIAL: Kaartspel van 52 kaarten (2 tot 10, boer, vrouw, koning, aas van alle 4 speelkaartkleuren)

AANTAL SPELERS: 2-6 Spelers

Instelling

Schud het kaartspel en kies een deler. De deler deelt de kaarten als volgt aan de spelers:

  • Met twee spelers, elk 10 kaarten
  • Met drie of vier spelers, elk zeven kaarten
  • Met vijf of zes spelers, elk zes kaarten

Kaarten die niet gedeeld worden, worden open op het midden van de tafel gelegd om de trekstapel te vormen. Draai de bovenste kaart van de trekstapel om en leg deze naast de trekstapel; deze kaart begint de aflegstapel. Als je het spel speelt en de trekstapel uitgeput raakt (alle kaarten zijn bezet), schud je alle kaarten van de aflegstapel, behalve de bovenste, om een nieuwe trekstapel te vormen.

De volgorde van de kaarten is als volgt (van hoog naar laag): Koning, Koningin, Boer, 10-2, Aas.

Spelregels

Bij elke beurt moeten de spelers deze volgorde aanhouden:

  1. één kaart trekken, ofwel van de bovenste trekstapel ofwel van de bovenste aflegstapel.
  2. De speler mag (maar hoeft niet) een kaart uitleggen (zie 'Kaarten uitleggen' hieronder) of een kaart toevoegen aan de kaartlegging van een andere speler (zie 'Afleggen' hieronder).
  3. De speler moet één kaart afleggen en deze (met de afbeelding naar boven) boven op de aflegstapel leggen. Er is één uitzondering op de verplichting om af te leggen: Als een speler al zijn kaarten heeft uitgelegd, hoeft hij niet af te leggen.

Als een speler in stap 1 de bovenste kaart van de aflegstapel trekt, mag hij die kaart niet in dezelfde beurt in stap 3 afleggen.

Kaarten uitleggen:
Een meld van kaarten kan worden gespeeld als deze aan een van de twee voorwaarden voldoet:

  • Groepen (of Boeken): Three or four of a kind
  • Sequenties (of Runs): Drie of meer opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur.

Bij het maken van een sequentie in basic rummy is de aas altijd een lage kaart. Hij mag niet boven de koning gespeeld worden.

Afleggen:
Een speler mag een kaart of kaarten uit zijn hand spelen die passen bij een kaart die al op tafel ligt. Dit wordt "afleggen" genoemd. Afgelegde kaarten worden voor de speler die ze speelt op tafel gelegd.

Voorbeeld: Speler A heeft een munt gespeeld met drie achten. Speler B kan een acht uit haar hand leggen.

Voorbeeld: Speler A heeft een munt gespeeld met daarin de harten acht, negen of tien. Speler B kan de harten zeven of harten boer of beide uit zijn hand wegleggen.

Voorbeeld: Speler A heeft een munt gespeeld met daarin de klaveren drie, vier of vijf. Speler B kan de klaveren zes en zeven uit haar hand wegleggen.

Uitgaan:
Een speler "gaat uit" wanneer hij de laatste kaart in zijn hand speelt, hetzij door te melden, af te leggen of af te leggen.
Sommige spelers eisen dat de laatste kaart in hun hand wordt weggegooid. Dat wil zeggen dat een speler niet uit kan gaan door te melden of af te leggen. Hij moet de laatste kaart afleggen.

Scoren

Wanneer een speler uitgaat, wordt de ronde gewaardeerd. Alle kaarten die overblijven in de handen van andere spelers worden toegekend aan de winnaar van de hand, als volgt:

  • Azen zijn één punt waard.
  • Cijferkaarten zijn de nominale waarde waard.
  • Gezichtskaarten zijn elk 10 punten waard.

Rummy gaan:
Een speler "gaat rummy" als hij al zijn kaarten uitspeelt (in eender welke combinatie van melden, afleggen en afleggen) in één enkel spel, nadat hij tijdens die hand geen enkele kaart heeft gespeeld. Wanneer een speler rummy speelt, worden alle punten voor die hand verdubbeld.

Aas Hoog of Laag:
Sommige spelers spelen dat de aas ofwel een lage kaart kan zijn (zoals het normaal is, zoals in aas, twee, en drie) ofwel een hoge kaart (zodat een uitleggen van koningin, koning, en aas ook legaal zou zijn). Als je op deze manier speelt, moeten azen worden geteld als 15 punten per stuk in de puntentelling om hun waarde beter weer te geven.

Einde van de spel

De eerste speler die een vooraf bepaald aantal punten bereikt (bijvoorbeeld 150), of die de meeste punten heeft nadat een vooraf bepaald aantal handen is gespeeld, is de winnaar.

Terug naar het overzicht

Contact form
Downloads