Şaizeci şi şaşe

Spelregels

Het spel Şaizeci şi şaşe vindt zijn oorsprong in Roemenië en wordt voornamelijk in Amerika en Roemenië gespeeld.

DOEL: Het doel van het spel is om zoveel mogelijk trucs te winnen om 66 punten te verzamelen.
MAATERIAL: Kaartspel van 24 kaarten (9 en 10, boer, koningin, koning, aas van alle 4 speelkaartkleuren)
AANTAL SPELERS: 2 Spelers

Instelling

Elke speler krijgt 6 kaarten, twee of zelfs drie tegelijk. De 13e kaart wordt opengedraaid en zijn kleur wordt de troefkleur. Deze kaart wordt open op tafel gelegd en dekt de tafel in twee helften; de overige kaarten worden na het delen met de beeldzijde naar beneden gelegd en vormen de voorraad.

Spelregels

De leider begint de eerste tric en speelt een kaart naar keuze. De tegenstander kan hierop naar believen reageren en proberen de tric te winnen. Elke tric wordt gewonnen door de speler die een hogere kaart heeft gespeeld, d.w.z. een kaart in dezelfde kleur als die van de leider maar met een hogere rang of een kaart uit de troefkleur.

Na het spelen van een tric nemen beide spelers een kaart uit de voorraad, waarbij de eerste speler degene is die de tric heeft gewonnen. Hij is ook de leider in de volgende tric en mag het R+D paar aankondigen als hij het heeft.
Het spel gaat door tot de voorraad op is, waarna de laatste driekoningenfase begint. In deze fase is de tegenstander verplicht te antwoorden met een kaart van de door de leider gespeelde kleur en, bij diens afwezigheid, met een kaart van de troefkleur. Alleen als hij deze kaarten niet heeft, mag hij een kaart van een andere kleur spelen.

Het ligt voor de hand dat als de leider een kaart speelt waarmee hij zeker de drieslag zal winnen, de tegenstander een zo laag mogelijke kaart zal spelen, waardoor de leider niet veel punten kan scoren.
Op elk moment van het spel kan de leider het spel sluiten, d.w.z. hij dwingt de tegenstander om alle driewielers te spelen in het regime van de laatste driewielers. Deze tactische methode is aangewezen wanneer hij met alleen de kaarten die hij in de hand heeft de 66 punten kan verzamelen die nodig zijn om het spel te winnen.

De speler die het spel wil afsluiten kondigt dit aan en legt de troefkaart (onder het aandeel) over het aandeel en blokkeert het. In de laatste driekoningenfase of als het spel is afgelopen, worden alleen de kaarten uit de hand gespeeld tot ze op zijn.

Scoren

De kaarten hebben een rangorde in oplopende volgorde van 9,10, boer, vrouw, koning en aas. In elk spel wordt een troefkleur gekozen. De waarde van de gewonnen kaarten in een spel is:

  • 11 punten per Aas
  • 4 punten per boer
  • 3 punten per Koningin
  • Elke Koning 2 punten
  • Alle 10 10 punten
  • 9 kaarten hebben geen waarde. 

Als een speler het paar Köing en Koningin van dezelfde kleur in zijn hand heeft en erin slaagt dit aan te kondigen (na het winnen van een slag), profiteert hij van de volgende bonussen:

  • 40 punten voor het paar Koning+Koningin van de troefkleur.
  • 20 punten voor het paar Koning+Koningin van een andere kleur.

Einde van de spel

Zoveel mogelijk slagen winnen om 66 punten te verzamelen om een spel te winnen.
Een spel bestaat uit meerdere spelletjes en eindigt als een van de spelers de eerste 7 punten heeft weten te scoren. Voor elk gewonnen spel krijg je 1-2 punten.

 

Terug naar het overzicht

Contact form
Downloads