TARNEEB

Spelregels

Tarneeb, ook gespeld als tarnibe en tarnib, en in de Perzische Golfregio hakam genoemd, is een eenvoudig kaartspel waarbij trucs worden uitgehaald en dat in verschillende landen van het Midden-Oosten wordt gespeeld. Historisch gezien gaat het spel terug tot de Levant. Het spel kan worden beschouwd als een variant van Whist, of een versie van Spades. 

DOEL: Het doel van Tarneeb is om een reeks doorlopende handen te winnen.

MAATERIAL: Kaartspel van 52 kaarten (2 tot 10, boer, vrouw, koning, aas van alle 4 speelkaartkleuren)

AANTAL SPELERS: 4 Spelers

Instelling

Het doel is om een set continue handen te winnen. Er zijn vier spelers in partnerschappen van twee teams. Er wordt een standaard kaartspel van 52 kaarten gebruikt, waarbij elke kleur op de gebruikelijke manier wordt gerangschikt van Aas (hoog) tot twee (laag). Het spel wordt tegen de klok in gespeeld. Teams blijven bij elkaar voor alle spellen van een set. In een toernooi wordt aan het eind van een set het verliezende team vervangen voor de volgende set.

Partners zitten tegenover elkaar, vaak zo aan een tafel dat geen enkele speler de kaarten van andere spelers kan zien (zie afbeelding van de zitplaatsen). Elke speler van een team mag de winnende slagen incasseren.

De eerste deler wordt willekeurig gekozen; daarna gaat de deal naar rechts. De kaarten worden geschud en gesneden door de speler links van de dealer, en worden uitgedeeld vanaf de eerste hand, de speler rechts van de dealer. De kaarten worden afzonderlijk of in pakketjes van 13 gedeeld, zodat iedereen 13 kaarten heeft.

Bieden

Er is nu een biedronde met onmiddellijke verhoging. De eerste hand opent en het bieden gaat verder tegen de klok in. De spelers mogen passen of een bod doen voor zeven of meer slagen. Een bod voor een hoger aantal slagen gaat boven een bod voor een lager aantal. Een speler mag eenmaal bieden, tenzij hij wordt overboden door een latere speler. Een speler die gepast heeft, mag niet opnieuw aan de veiling deelnemen.

In sommige kringen mogen partners met elkaar delen hoe goed hun kaarten zijn, d.w.z. nuttig of helemaal niet nuttig. Dit is echter normaal gesproken tegen de regels.

Spelregels

Het doel van het declarerende team is om ten minste het aantal slagen te halen dat zij geboden hebben. Het doel van de verdedigers is om het team dat verklaart te verhinderen hun bod te halen.

De speler die de veiling heeft gewonnen, leidt de eerste slag in. De spelers spelen om de beurt een kaart voor de slag en moeten de slag volgen als ze dat kunnen; anders mogen ze om het even welke kaart spelen. Een slag wordt gewonnen door de hoogste tarneeb (troef) in de slag, als die er is. Zijn er geen tarneebs in de slag, dan wint de hoogste kaart van de geleide kleur. De winnaar van een slag leidt naar de volgende.

In sommige regio's moet de aangever de eerste slag beginnen met zijn aangegeven tarneeb.

Scoren

Zodra alle dertien slagen zijn gespeeld, worden de scores van beide partijen berekend door de slagen die elke partij heeft gewonnen bij elkaar op te tellen. Als de partij die opgeeft minstens het aantal geboden slagen wint, scoort zij het aantal slagen dat zij heeft, anders wordt het bod van hun score afgetrokken en scoort de tegenpartij het aantal slagen dat zij zelf heeft verzameld. Een negatieve score is dus mogelijk. De set eindigt wanneer een team eenenveertig (41) bereikt en het verliezende team wordt vervangen voor de volgende set.
Een team kan het spel ook winnen door een set van 13 slagen te maken.

Variaties in puntentelling:

  • In sommige regio's eindigt een set wanneer een team 31 of 61 in plaats van 41 heeft bereikt.
  • Een team kan niet winnen als er 13 slagen worden gewonnen als er een lagere inzet werd geboden (in Falamanki Dubai volgens Mr. Rabih)
  • Een team kan niet winnen als hun huidige score lager is dan 0

Einde van de spel

Het team met de meeste punten uit 13 sets wint de wedstrijd.

Terug naar het overzicht

Contact form
Downloads