TREX

Spelregels

Trex, uitgesproken als Tricks of Trix, en ook bekend als Ticks, is een kaartspel voor vier spelers uit het Midden-Oosten, dat vooral in de Levant (Jordanië, Syrië, Libanon en Palestina) wordt gespeeld. Het is vergelijkbaar met Europese spellen als Barbu, Herzeln, Kein Stich of Quodlibet. Het wordt voornamelijk gespeeld in de Midden-Oosterse variant.

DOEL: Wees de speler met de hoogste score aan het einde van het spel.
MAATERIAL: Kaartspel van 52 kaarten (2 tot 10, boer, koningin, koning, aas van alle 4 speelkaartkleuren)
AANTAL SPELERS: 4 Spelers

Instelling

Trex wordt gespeeld met een standaard Franse stapel van 52 kaarten.  Om te beslissen wie als eerste deelt en wie de score bijhoudt, neemt elke speler een kaart van de stapel.  De speler met de hoogste kaart deelt eerst, en de speler met de laagste kaart houdt de score bij.
De deler verzamelt de kaarten, schudt ze grondig en deelt 13 kaarten uit aan elke speler.  

Spelregels

Trex wordt gespeeld over vier rondes.  De deler wordt de koning genoemd.  Elke ronde wordt een koninkrijk genoemd.  Tijdens een koninkrijk handelt de koning vijf keer.  Zodra de kaarten zijn gedeeld, kiest de koning een contract dat moet worden uitgevoerd.  De volgorde van de contracten kan vrij worden gekozen.  Vier van de contracten zijn om slagen te maken en één om de hand af te leggen.  Elk contract heeft zijn eigen spel- en scoringsregels.  

Als alle vijf contracten zijn gespeeld, is de ronde voorbij.  De volgende speler links is aan de beurt.  Hij wordt koning en de beslissing over de volgorde van de contracten is aan hem.  Het spel gaat door totdat elke speler eenmaal koning is geweest.  

Contracten:

Zolang een speler koning is, kan hij de volgende contracten in willekeurige volgorde spelen.  Hij mag niet meer dan één keer hetzelfde contract spelen zolang hij koning is.  De keuze van het contract wordt gemaakt nadat de kaarten zijn gedeeld en de koning zijn hand heeft bekeken.

King of Hearts:
De dealer begint.  De volgende spelers moeten het pak volgen als ze kunnen.  De hoogste kaart in de geleide kleur maakt de slag.  De speler die de truc neemt, leidt vervolgens.

De speler die de truc met de Hartenkoning wint, verliest 75 punten van zijn score.

Wanneer het contract van de Hartenkoning wordt aangekondigd, mag de speler die de Hartenkoning bezit aankondigen dat hij het heeft.  Als hij dat doet, moet hij de kaart aan de rest van de tafel laten zien.  Door aan te kondigen dat hij de kaart heeft, heeft hij de waarde van de kaart verdubbeld.  De speler die de Hartenkoning slaat verliest nu 150 punten van zijn score.  De speler die de kaart heeft aangekondigd krijgt 75 punten.  Als dezelfde speler die de kaart aankondigde hem vangt, verliest hij slechts 75 punten.

Diamanten:
De dealer leidt eerst.  De volgende spelers moeten het pak volgen als ze kunnen.  De hoogste kaart in de kleur die werd geleid, maakt de slag.  De speler die de truc heeft gedaan, leidt vervolgens.

Tijdens dit contract verliezen de spelers tien punten voor elke diamant die ze verslaan.

Koninginnen:
De dealer leidt eerst.  De volgende spelers moeten het pak volgen als ze kunnen.  De hoogste kaart in de kleur die werd geleid, maakt de slag.  De speler die de truc heeft gedaan, leidt vervolgens.

De spelers verliezen 25 punten voor elke koningin die ze nemen.

Wanneer het koninginnencontract wordt aangekondigd, kunnen de spelers die de koninginnen bezitten aankondigen dat zij ze hebben.  Als ze dat doen, moeten ze de kaarten aan de rest van de tafel laten zien.  Door aan te kondigen dat ze de kaarten hebben, hebben ze de waarde van de kaart verdubbeld.  De spelers die de koninginnen pakken verliezen nu 50 punten van hun score voor elke koningin.  De speler die de kaart heeft aangekondigd krijgt 25 punten.  Als dezelfde speler die de kaart aankondigde haar vangt, verliest hij slechts 25 punten.

Tijdens dit contract worden de gevangen koninginnen open gelegd voor de speler die ze heeft genomen.  Als het een verdubbelde koningin is, wordt de helft van de kaart bedekt met een andere open kaart.  Dit wordt een blanco genoemd.  Als het een gewone koningin is, wordt de tweede kaart eronder gelegd.  Dit wordt een kussen genoemd.  Dit systeem moet de speler helpen bij het bijhouden van de punten die hij zou moeten verliezen.

Collecties:
De dealer leidt eerst.  De volgende spelers moeten het pak volgen als ze daartoe in staat zijn.  De hoogste kaart in de kleur die werd geleid, maakt de slag.  De speler die de truc heeft gedaan, leidt vervolgens.

De spelers verliezen 15 punten voor elke truc die ze uithalen.

Trex:
Het doel is hier niet om een trucje uit te halen.  In plaats daarvan proberen de spelers alle kaarten in hun hand kwijt te raken.  Als een speler aan de beurt is, zijn er slechts twee legale zetten: een rij beginnen met een boer of een bestaande rij voortzetten met de eerstvolgende hogere of lagere kaart.

De koning begint het contract door een boer op tafel te leggen.  De volgende speler kan een nieuwe stapel beginnen met een andere boer, of hij kan de 10 of de vrouw spelen in dezelfde kleur als de eerder gespeelde boer.  De 10 wordt links van de boer gespeeld, de dame rechts.  

Als een speler niet in staat is een boer te spelen of een rij af te maken, geeft hij zijn beurt op.

Het spel gaat zo door totdat nog maar één speler kaarten in zijn hand heeft.

De eerste speler die geen kaarten meer heeft, krijgt 200 punten.  De tweede speler die geen kaarten meer heeft, krijgt 150 punten.  De derde speler krijgt 100 punten.  De laatste speler krijgt 50 punten.

Einde van de spel

De scores stapelen zich op over de vier ronden. De speler met de hoogste score na afloop van de vierde ronde wint het spel.

Terug naar het overzicht

Contact form
Downloads